Koiratanssioppia Briteistä

Englantilainen menestynyt koiratanssiesiintyjä Richard Curtis vieraili viime viikonloppuna Suomessa. Hän on voittanut Cruftsissa koiratanssikisoja niin HTM:ssä kuin freestylessäkin useina vuosina ja useammilla eri koirilla. Vuosien saatossa Richard on kilpaillut ja esiintynyt bordercollieden lisäksi portugalinvesikoiran, villakoirasekoituksen kuin chihuahuankin kanssa. Hän on myös koiratanssituomari. Tässä kirjoituksessa muistiinpanojani joistain seminaarissa käsitellyistä teemoista.

DSC_1099

Richard on innostava kouluttaja, jonka vankka kokemusta lajista kävi hyvin ilmi.

Vinkkejä koreografian suunnitteluun – Scream the Theme

Richard tunnetaan mukaansa tempaavista, tarinallisista esityksistä, jotka ovat olleet usein myös humoristisia. Huumorinkin onkin hänen mukaansa hyvä tapa saada yleisö ja tuomarit puolelleen! Hauska ja mielenpainuva esitys voi saada pieniä teknisiä puutteita helpommin anteeksi. Koreografian tekemistä käytiinkin läpi lähinnä tarinan tai teeman kautta, vaikka koiratanssiesitys voi Richardinkin mukaan olla myös tanssillisempaa musiikin tulkintaa ilman varsinaista juonta.

Mikäli esityksessä on jokin juoni, sen on Richardin mukaan oltava hyvin selkeä. Liian monimutkainen juoni jää helposti epäselväksi ja hämmentynyt tuomari harvoin ihastuu esitykseen. Teeman tulisi selvitä yleisölle heti esityksen alussa. Esitykselle olisi hyvä pohtia selkeä alku, keskikohta ja loppu, jonka on oltava mieleenpainuva ja saatava aikaan vau-efektin. Parhaimmillaan loppu on jopa yllättävä!

Seminaarissa pohdimme myös tunnusomaisia liikkeitä erilaisiin musiikkeihin. Richard pyysi pohtimaan liikkeitä, jotka tuovat teema esiin vaikka musiikki ja asu poistettaisiin. Liikkeet esitykseen Richard kehotti valitsemaan musiikin mukaan, eikä koiran nykyisen osaamisen pohjalta. Tarvittavat uudet liikkeet koulutetaan koiralle esitystä varten. Monista tutuista liikkeistä kokeiltiin uusia, hieman erilaisia variaatioita. Halutessaan yksinkertaistenkin liikkeiden vaikeustasoa voi nostaa, kun opettaakin koiran tekemään ne ohjaajan selän takana tai nenä ohjaajasta poispäin. Omia koreografioitaan Richard käy läpi hyvin yksityiskohtaisesti ja kyseenalaistaen. Voisiko tämä kohta olla parempi? Miten tämä liike liittyy teeman?

DSC_0998

Pujottelussa ohjaaja voi kävellä myös taaksepäin

Sujuvuus kunniaan

Sujuvuutta, kokonaisia selkeitä liikkeitä ja niiden puhtautta Richard piti hyvin tärkeänä. Hän kehotti lyhyiden ja nopeiden siirtymien sijaan tekemään myös kaikista vaiheista kokonaisia, itsessäänkin esittämisen arvoisia liikkeitä. Esimerkiksi seuraamispositiosta toiseen vaihtaessaan koiran voi puolikkaan kierroksen sijaan kiertää ohjaajan ympäri esimerkiksi puolitoista kierrosta ohjaajan samalla tehdessä pienen piruetin. Ohjaajien aivonystyrät joutuivat koville lauantaina, kun jouduimme pohtimaan siirtymäliikkeitä ilman, että saimme käyttää pyörähdyksiä, pujottelua tai ohjaajan ympäri kiertämistä. HTM:ssä sain myös itse neuvon tuoda positioiden vaihdoksiin enemmän vaihtelua ja näyttävyyttä.

Mahdolliset ongelmakohdat on myös hyvä oppia näkemään ennalta jo koreografiaa tehdessä. Tiettyjen liikkeiden toistaminen peräkkäin ohjelmaa harjoitellessa voi ennakoinnin vuoksi tuoda haasteita. Esimerkiksi peruuttaminen ohjaajasta poispäin ja siitä siirtyminen suoraan sivuttaisaskeliin voi johtaa ajan saatossa koiraan, joka sekoittaa liikkeet ja alkaa peruuttaessaan jo valua sivuun eikä peruuta enää suoraan. Tällaiseen kohtaan voi jo sujuvuudenkin kannalta suunnitella jonkin liikkeen väliin tai vaihtaa liikkeitä toisiin. Oman kokemukseni mukaan ennakoinnin kanssa saa toisinaan olla varsin tarkkana ja liikkeiden suorittamisen kriteereistä kannattaa pitää kiinni. Richardin mukaan siitä, että koira tuntee koreografia, on kuitenkin myös hyötyä. Se antaa toisinaan pieniä ohjausvirheitä anteeksi ja tuo sujuvuutta, mutta tasapainoa ennakoinnin ja kuulolla olemisen välillä joutuu hakemaan. Tutun liikkeen tilalla voi harjoituksissa pyytääkin koiralta toisinaan jotain aivan muuta.

DSC_0988

Harjoittelimme erilaistissa staattisissa asennoissa, kuten kummarruksesta, pysymistä häiriöistä huolimatta.

Uskottava esiintyminen

Koiratanssissa ei ole kyse pelkästään koiran temppuilemisesta vaan myös ohjaajan esiintyminen on merkittävässä roolissa. Ohjaajan paikoillaan seisoskelun tilalle kannattaa siis suunnitella jotain muuta. Jo musiikkia valittaessa voi pohtia minkä tyyppinen liikkuminen on itselleen luontevaa. Esimerkiksi Richard itse liikkuu mieluummin hieman kyyryssä kuin ryhdikkäänä pää pystyssä ja hän on hyödyntänyt tätä usein valitessaan musiikkejaan.

Mikäli esityksessä on mukana esineitä kuten esimerksi sauva, tulee itse harjoitella esineen käsittely sujuvaksi. Ohjaaja pystyy keskittymään esiintyessään paremmin koiran ohjaamiseen, kun esineiden käsittely on lähes tiedostamatonta. Richard piti tärkeänä, että ohjaajan esiintyminen ja esineiden käyttäminen on uskottavaa. Miekkaa ei löysästi heilutella sinne tänne vaan sillä taistellaan.

Untitled design (2)

Esityksen täsmällisyyteen vaikuttaa koiralle annettujen vihjeiden ajoitus. Mikäli liikkeen haluaa musiikin tietylle tahdille, tulee vihje antaa aavistuksen etuajassa. Oman koiran reaktio- ja suoritusnopeus on myös tunnettava ja osattava ottaa huomioon. Eri liikkeiden erottelun apuna Richard hyödyntää sanallisten vihjeiden lisäksi erilaisia kropan asentoja. Jos koiran halutaan esimerkiksi vuoroin pujottelevan ja tekevän pyörähdyksiä, voi omat jalat asetella niin, että pujottelun aloittaminen on koiralle joko helppoa tai hyvin vaikeaa halutun liikkeen mukaan.

Viikonlopun aikana nähtiin huikeaa esiintymistä ja heittäytymistä, kun erilaisissa harjoituksissa ihmiset heittäytyivät niin ohjaajien kuin koirienkin rooleihin. Kiitokset siis myös iloiselle koiratanssiväelle mahtavasta seminaarista!


Mikäli haluat tutusta koiratanssiin tai olet aloitteleva harrastaja, tervetuloa mukaan 30.5 alkavalle freestylen alkeiskurssille Riihimäelle! Kurkkaa lisätiedot täältä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *